Nasz serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.

Zamknij

Przejdź do treści

Udział w konkursie Euroscola buduje prestiż szkoły

Dzięki udziałowi uczniów i uczennic w konkursie Euroscola szkoła może pochwalić się szczególnym osiągnięciem. Pani Anna Jurek, dyrektorka LXIII Liceum Ogólnokształcącego im. Lajosa Kossutha w Warszawie, opowiedziała nam o prestiżu, jaki placówka zyskała dzięki Euroscoli. Liceum otrzymało Nagrodę im. Jana Amosa Komeniusza – prestiżowe wyróżnienie dla szkół oferujących wysokiej jakości nauczanie o Unii Europejskiej.

 

– To, że Euroscola pojawiła się w naszej szkole, wynika z realizacji dalekosiężnego celu – mówi pani Anna. Szkoła skupia się na realizacji działań, które budują nowoczesną i otwartą społeczność uczniów. Liceum jest otwarte na dialog, a rozmaite akcje pomagają w jego rozwijaniu i pełnej o realizacji wyznaczonych celów.

W nagrodę za działania poświęcone edukacji europejskiej warszawskie liceum otrzymało w 2020 roku Nagrodę im. Jana Amosa Komeniusza w wysokości ośmiu tysięcy euro. Jury konkursu doceniło szereg działań, jakie realizowane są w szkole. To m.in. „Od innowacji do Euroscoli”, projekt prowadzony przez dwie nauczycielki, panią Jolantę Wiszniewską i panią Ingę Chrościcką-Woźniak, oraz inicjatywa w ramach Erasmus+ „ACT 4 Peace”, której celem było zachęcenie społeczności szkolnej do wprowadzenia innowacji pedagogicznej „Działaj na rzecz pokoju i tolerancji”.  Liceum włączyło się również do programu „Szkoła-Ambasador Parlamentu Europejskiego (EPAS)”, a zatem tematyka proeuropejska towarzyszy szkole na każdym kroku.

 

Ogromne wsparcie szkoły

– Nasza szkoła zapewnia duże wsparcie uczniom i uczennicom chcącym brać udział w inicjatywach takich jak Euroscola – przyznaje pani dyrektor. – To oczywiście zasługa niesamowicie zaangażowanych nauczycielek, które przygotowują grupy uczniów i uczennic do udziału w konkursie, ale także szereg działań systemowych.

LXIII Liceum Ogólnokształcące im. Lajosa Kossutha w Warszawie oferuje na przykład edukację prawną jako przedmiot uzupełniający. W ramach dodatkowych godzin do szkoły zapraszani są goście i eksperci, którzy spotykają się z młodzieżą. Nauczycielki zaangażowane są także w szereg innych działań w zakresie edukacji obywatelskiej, aktywizacji młodzieży oraz nauczania przez działanie.

Szeroki wyborów projektów i akcji pozwala uczniom i uczennicom na samodzielne poszukiwanie dodatkowych informacji, a także inicjowanie własnych projektów. Młodzież z LXIII Liceum uczestniczyła na przykład w wykładach oraz warsztatach prowadzonych przez Uniwersytet Warszawski oraz przez organizacje społeczne. Szkoła wspomaga budowanie przez nich naturalnej ciekawości i pozytywnie wpływa na wzrostu świadomości obywatelskiej wśród młodych ludzi.

 

Co możne zyskać szkoła dzięki konkursowi i wyjazdowi?

Udział w Euroscoli zachęca do działań kolejne roczniki – zauważa dyrektorka LXIII Liceum. Przyznaje także, że dla wielu uczniów i uczennic to bardzo ważne wydarzenie w życiu. Konkurs bardzo rozwinął młodzież, umożliwił jej dodatkowe kształcenie się oraz wyjazd do siedziby Parlamentu Europejskiego.

Innym ważnym aspektem udziału w Euroscoli jest udana rekrutacja kolejnych roczników, bo dzięki konkursowi placówki wzmacniają swój wizerunek szkoły otwartej i proeuropejskiej wśród przyszłych uczniów i uczennic.  Jak zauważa pani Iweta Przygodzka z Technikum Leśnego w Białowieży:

– Nasza szkoła jest znana w regionie z tego, że bierzemy udział w projektach europejskich. Kolejni kandydaci i kandydatki dopytują o Euroscolę na dniach otwartych i często przy wyborze naszego Technikum biorą ten aspekt pod uwagę.

 

Dyrektorze, warto!

Nasze rozmówczynie zgodnie przyznają, że polecają udział w konkursie Euroscola innym szkołom. Placówka edukacyjna odpowiada bowiem nie tylko za prowadzenie lekcji i rozliczanie uczniów i uczennic ze zdobytych ocen, ale pełni też funkcję wychowawczą i musi wspierać swoją społeczność.

Szkoła ma być nie tylko miejscem, gdzie odbywają się zajęcia, ale ma być też miejscem budowania atmosfery do działania. Bardziej świadoma młodzież to początek dojrzałości – podsumowuje pani Anna Jurek.

Parlament Europejski - Biuro Informacyjne w Polsce

newsletter

Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać dalsze komunikaty dotyczące konkursu. Uwaga! Rejestracja do newslettera nie jest tożsama z rejestracją do konkursu! Aby zarejsterować się do konkursu, wypełnij formularz rejestracyjny.