Nasz serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.

Zamknij

Przejdź do treści

Udział w Euroscoli z perspektywy uczniów

Wyjazd do Strasburga w ramach konkursu Euroscola to okazja do zebrania wyjątkowych wspomnień. Wizyta w Parlamencie Europejskim, w której młodzieży towarzyszą nauczyciele, dla wielu jest także jednym z pierwszych wyjazdów za granicę. Jak wygląda Euroscola widziana oczami uczniów i uczennic?

„Wyjazd przyniósł mi i moim znajomym wiele radości. Dowiedziałem się sporo o idei integracji europejskiej, a dzięki udziałowi w symulacji obrad Parlamentu Europejskiego miałem okazję poznać wielu fantastycznych i ambitnych młodych ludzi z całej Europy”, entuzjastycznie przyznaje Bartosz Sas, były już uczeń VII LO im. M. Kopernika w Częstochowie. Według uczniów i uczennic największą wartością wyjazdu do Strasburga jest okazja spojrzenia na Europę z perspektywy młodych osób z innych państw członkowskich. To właśnie kontakt z nimi pokazuje, jak wiele wszyscy mamy wspólnego.

 

Co działo się w europarlamencie?

Wyjazd w ramach Euroscoli stanowi okazję, aby uczniowie i uczennice mogli w praktyce poznać działanie struktur unijnych. W ramach wyjazdu do Strasburga młodzież pracuje w mniejszych zespołach, tworząc komisje – takie jak w prawdziwym Parlamencie – z osobami z różnych państw Europy. Tak wizytę w Parlamencie Europejskim wspomina Aleksandra Świć, uczennica Technikum Leśnego w Białowieży: „Szczególne wrażenie wywarło na mnie to, że my jako młodzi ludzie możemy być w tak ważnym miejscu, które ma ogromne znaczenie dla naszego kraju i dla całej Europy”.

Grupa uczniów i uczennic z białowieskiego Technikum Leśnego opowiadała również o swojej pracy w europarlamencie. Młodzieży najpierw zostały przydzielone różne tematy związane z Unią Europejską, a następnie uczestnicy w międzynarodowych zespołach mieli za zadanie je opracować. Na koniec odbyło się głosowanie – nie gdzie indziej, jak właśnie w sali plenarnej Parlamentu Europejskiego – podczas którego uczniowie i uczennice korzystali z systemu głosowania, jaki na co dzień wykorzystują europosłowie.

 

Zaangażowanie całej szkoły

Wyjazd w ramach Euroscoli grupy z VII LO im. M. Kopernika w Częstochowie odbył się w połowie lutego 2020. Był jednak poprzedzony starannymi przygotowaniami do udziału w konkursie. „Cała społeczność szkolna była zainteresowana Euroscolą i każdy, w mniejszym lub większym stopniu, miał swój udział w konkursie”, wspomina Bartosz. To dzięki zaangażowaniu nauczycielek historii oraz j. francuskiego konkurs w ogóle pojawił się w szkole. Wzięły w nim udział, poza maturalną klasą Bartosza, także uczennice klas drugich. Grupa wspomina, że zdobyła umiejętność konstruktywnej pracy w zespole oraz poznała zasady działania i struktury instytucji unijnych. „Zdecydowanie, takie wyjazdy z pewnością integrują, pozwalają się lepiej poznać i zrozumieć”, dodaje Bartosz.

 

Uczniu, uczennico, warto!

Wszystkie grupy uczniów i uczennic jednomyślnie stwierdzają, że poleciłyby swoim młodszym kolegom i koleżankom udział w konkursie. „Uważam, że pod każdym względem to wartościowy konkurs i warto się nim zainteresować. Przed wami dużo pracy, ale zobaczycie, że wasze zdanie naprawdę się liczy”, zachęca Aleksandra z Technikum Leśnego, zwracając się do tych uczniów i uczennic, którzy o udziale w konkursie dopiero myślą. Aleksandra dodaje, że jest to doświadczenie, jakiego nie da się porównać z niczym innym, i wyjątkowa okazja do poznania rówieśników z innych krajów.

Parlament Europejski - Biuro Informacyjne w Polsce

newsletter

Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać dalsze komunikaty dotyczące konkursu. Uwaga! Rejestracja do newslettera nie jest tożsama z rejestracją do konkursu! Aby zarejsterować się do konkursu, wypełnij formularz rejestracyjny.