Nasz serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.

Zamknij

Przejdź do treści

Udział w Euroscoli z perspektywy nauczycieli

Wyjazd do Strasburga w ramach Euroscoli nie jest zwykłą wycieczką. Odwiedziny w Parlamencie Europejskim, które umożliwia zwycięstwo w konkursie, to niezapomniane przeżycie zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. W oczekiwaniu na zniesienie ograniczeń związanych z pandemią zapytaliśmy, jak wygląda taki wyjazd z perspektywy kadry pedagogicznej.

 

Nauczycielki, z którymi mieliśmy okazję porozmawiać, podkreślają przede wszystkim możliwość poznania osób z innych krajów Unii Europejskiej, wspólnej pracy i wystąpień. Katarzyna Kornecka-Nalewajka z VII LO im. M. Kopernika w Częstochowie, która wraz z uczniami i uczennicami w Strasburgu była w lutym 2020 roku, tak wspomina wyjazd: „Moment kulminacyjny Euroscoli, podczas którego młodzi ludzie wychodzili wraz z flagami narodowymi na środek auli przy dźwiękach hymnu Unii, należał do bardzo wzruszających i wywarł na mnie duże wrażenie. Słuchaliśmy też eurodeputowanych, między innymi pana Marca Tarabelli, który w przystępny sposób opowiadał o wyzwaniach stojących przed państwami członkowskimi i z bezpośredniością udzielał odpowiedzi na pytania uczniów.”

Pani Katarzyna chwali także strukturę zajęć w Parlamencie. – Młodzież mogła procedować nad rozwiązaniami w poszczególnych komisjach, potem wspólnie nad nimi debatować, by w końcu dojść do najbliższych ogółowi wniosków. Wystąpienia uczniów, ich udział w debacie, stopień przygotowania i zaangażowania w poruszane sprawy wzbudzały duże emocje.

 

Wspomnienia ze Strasburga

Pedagodzy zgodnie podkreślają, że najistotniejszym punktem wyjazdu był udział w młodzieżowej sesji Parlamentu Europejskiego w Strasburgu. To podczas niej uczestnicy mieli okazję zaprezentować swoje szkoły. Iweta Sławek, nauczycielka z Technikum Leśnego w Białowieży, zwraca uwagę, że możliwość wymiany międzykulturowej między uczniami i uczennicami z różnych krajów to jeden z najważniejszych aspektów Euroscoli.

– Najbardziej zapadło mi w pamięć, kiedy nasi uczniowie i uczennice prezentowali szkołę w Parlamencie Europejskim. Jako że jesteśmy leśną szkołą mundurową, nasz występ obejmował grę na rogach myśliwskich i przemówienie. Dzień wcześniej uczniowie ćwiczyli grę na ulicach Strasburga, a przechodnie zatrzymywali się i bili im brawo – opowiada pani Iweta.

Oprócz odbycia wizyty w Parlamencie Europejskim grupy mogą także zwiedzić Strasburg i poznać uroki tego francuskiego miasta – niezwykłą, szachulcową architekturę na starówce czy gotycką, ażurową konstrukcję katedry. Korzystając z okazji, część szkół w drodze do Strasburga zatrzymuje się również w innych miejscach. Grupa pani Katarzyny odwiedziła na przykład Wiedeń i Monachium, a grupa pani Iwety – Skalne Miasto w Czechach.

 

Czego uczy Euroscola?

Nauczycielki są zgodne, że dzięki wyjazdowi młodzi ludzie stali się bardziej otwarci na innych i zintegrowani wewnątrz grupy. Wielu uczniów nawet po ukończeniu szkoły wspomina wyjazd w ramach Euroscoli jako jedno z najważniejszych wydarzeń podczas całej swojej edukacji. Kandydaci do Technikum Leśnego w Białowieży często decydują się na wybór właśnie tej szkoły, bo wiedzą, że bierze ona udział w programie Euroscola.

Konkurs i wyjazd niosą również korzyści dla nauczycieli i nauczycielek. – Bez wątpienia wzbogacił on moje doświadczenie pedagogiczne – wspomina pani Alicja z Liceum Ogólnokształcącego z Litewskim Językiem Nauczania im. 11 Marca w Puńsku. Podkreśla również, że organizacja wyjazdu spotkała się z uznaniem dyrekcji i rady pedagogicznej, a jej pracę wyróżniono nagrodą.

 

Nauczycielu, nauczycielko – warto!

Udział w konkursie Euroscola oraz wyjazd do Strasburga budują markę i rozpoznawalność szkoły. Często temat ten wzbudza zainteresowanie lokalnych mediów, a relacje i zdjęcia pojawiają się w szkolnych gablotach.

Pani Katarzyna zachęca inne szkoły do wzięcia udziału w konkursie. – Młodzież ma przed sobą atrakcyjny cel wcielenia się w rolę europarlamentarzysty. Takie doświadczenie może mieć świetne przełożenie na różne sytuacje w szkole, jest czymś nobilitującym, mobilizującym i kształcącym. Czymś, do czego mogą się odnieść, będąc na studiach czy też w sytuacjach zawodowych – ocenia pani Katarzyna.

Parlament Europejski - Biuro Informacyjne w Polsce

newsletter

Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać dalsze komunikaty dotyczące konkursu. Uwaga! Rejestracja do newslettera nie jest tożsama z rejestracją do konkursu! Aby zarejsterować się do konkursu, wypełnij formularz rejestracyjny.