Nasz serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.

Zamknij

Przejdź do treści

Czy da się uczestniczyć w Euroscoli zdalnie?

Obostrzenia sanitarne wprowadzone w całej Europie sprawiły, że w ostatnich miesiącach sesje Euroscoli musiały się odbywać zdalnie. Grupy uczniów i uczennic łączyły się więc ze swoimi rówieśnikami oraz z przedstawicielami i przedstawicielkami Parlamentu Europejskiego podczas wideokonferencji. I choć nic nie zastąpi wyjazdu do Strasburga, formuła online spotkała się z pozytywnym odzewem uczestników.

– Wydarzenie w formie zdalnej było bardzo przemyślane i dobrze zorganizowane. Mimo takiej a nie innej formuły młodzi ludzie chętnie brali w nim udział oraz się aktywizowali – opowiada pani Małgorzata Kolańczyk, nauczycielka z Zespołu Szkół Elektronicznych i Mechanicznych w Sosnowcu. Aby uczestniczyć w rywalizacji i połączyć się ze Strasburgiem, uczniowie i uczennice korzystali ze swoich domowych komputerów lub ze szkolnych sal komputerowych.

Wydarzenie miało jak najbardziej przypominać realne zetknięcie z Parlamentem Europejskim, dlatego w programie znalazły się jego stałe, doroczne punkty, tyle że w formie wirtualnej: oprowadzenie po sali plenarnej, możliwość zadawania pytań i wymiany pomysłów między uczestnikami i uczestniczkami konkursu. – Uczniowie i uczennice z pewnością zyskali dużo potrzebnej wiedzy o Unii Europejskiej – podsumowuje pani Małgorzata.

Jak wyglądało wydarzenie online?

Po powitaniu uczestnicy i uczestniczki zostali zaproszeni na zdalne oprowadzanie po sali plenarnej, podczas którego obejrzeli także zdjęcia z posiedzeń. To właśnie tam, podczas wyjazdów w ramach Euroscoli, zasiadają laureaci konkursu.

W kolejnej części uczniowie i uczennice mieli okazję zadawać pytania na żywo. – Połączył się z nami David Sassoli, przewodniczący Parlamentu Europejskiego – wspomina pani Małgorzata Kolańczyk. – Uczniowie i uczennice mieli mnóstwo pytań o Unię Europejską.

Później, podobnie jak w czasie stacjonarnej sesji Euroscoli, młodzież pracowała w podkomisjach i wzięła udział w głosowaniu. – Było to bardzo interaktywne spotkanie, podczas którego mogliśmy połączyć się z innymi szkołami z całej Europy – opowiada Patryk, uczeń Zespołu Szkół Elektronicznych i Mechanicznych z Sosnowca.

Jak uczniowie i uczennice oceniają wideokonferencję?

– Mimo zdalnej formuły można było spotkać rówieśników z innych krajów, posłuchać innych perspektyw i tego, co mają do powiedzenia osoby z całej Europy – mówi Krzysztof, również uczeń Zespołu Szkół z Sosnowca. – Na sam koniec w czasie głosowania mogliśmy poczuć nasz własny wpływ na działania Unii Europejskiej – dodaje.

Młodzi ludzie są zgodni, że warto kontynuować Euroscolę nawet w tak trudnych warunkach, i że w dalszym ciągu wydarzenie dostarcza sporo interakcji między różnymi grupami osób z całej Unii Europejskiej. – Mieliśmy okazję porozmawiać lub posłuchać uczniów i uczennic z różnych szkół. Mieli przygotowane wystąpienia i ciekawie było poznać ich perspektywę – opowiada Patryk.

Strasburg poczeka!

Szkoły, którym pandemia uniemożliwiła wyjazd do Strasburga, zostaną zaproszone do udziału w stacjonarnym wydarzeniu, gdy tylko będzie to możliwe. Jesteśmy pełni nadziei na to, co czeka nas, gdy pojedziemy do Strasburga – przyznaje pani Małgorzata.– Nic nie zastąpi realnego udziału w takim wydarzeniu i wrażeń z bycia na miejscu!

– Jestem chętny pojechać do Strasburga, uczestniczyć w debacie w europarlamencie i poznać na żywo osoby z innych krajów – przyznaje także Patryk.

Parlament Europejski - Biuro Informacyjne w Polsce

newsletter

Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać dalsze komunikaty dotyczące konkursu. Uwaga! Rejestracja do newslettera nie jest tożsama z rejestracją do konkursu! Aby zarejsterować się do konkursu, wypełnij formularz rejestracyjny.